GYIK

Itt kaphatsz választ a leggyakoribb kérdésekre.

Miért válaszd a vitorlázórepülést?

  • A fiatalok számára ez az első belépő a légiközlekedés csodálatos világába
  • Ez az egyik utolsó, valódi kihívás civilizált világunkban
  • Nagyszerű kaland minden életkorban, és minden pénztárcához van jó megoldásunk
  • Egyesek számára nagyszerű lehetőség a természet megismerésére, másoknak izgalmas technikai sport

Hogyan repülhetsz velünk?

Szinte minden hétvégén csatlakozhatsz hozzánk, biztonságos kétüléses gépeinkben tapasztalt oktatóink mutatják be neked a repülést, Dunakeszi repülőterén. Előzetes bejelentkezés nem szükséges, ha jó idő van, rendszerint repülünk.

Vissza az oldal tetejére

Hány évesen lehet elkezdeni a kiképzést?

Legalább 15 évesnek kell lenned, felső korhatár viszont nincsen. A kiképzés általában 20-30 üzemnapot vesz igénybe, de ha a pontos részletek érdekelnek, keress meg minket!

Vissza az oldal tetejére

Mennyibe kerül?

A C-vizsgáig egy kiképzési szerződés szabályozza a repülésed díjait, utána ha klubtaggá válsz rád is a klub Fizetési és Munkavégzési Szabályzata vonatkozik. Amíg szerződéses vagy és tanulsz, egy csörlés díja 1300 forint (ebből maximum  öt darab lehet naponta), plusz a repülőgép díja 110 forint/perc. Ezért a pénzért használhatod a repülőgépeinket, oktatóink segítenek neked. Nagyjából 70 felszállást fogsz oktatóval repülni, a maradékot pedig egyedül. A C-vizsgáig (attől függően, hogy mennyire megy jól a repülés) nagyjából 450 percet repülsz majd vitorlázóval.

Ha a vontatásos gyorsított képzésünket választod, a B vizsgáig - a kepésségeidtől függően - kb. 300 perc motoros és 450 perc vitorlázó repülő idő szükséges, a C-ig további 100 perc motoros, és 180 perc vitorlázó idő vontatásos indítással. A vontatás díja 1300 forint/perc, a vitorlázógépé itt is 110 forint/perc. C vizsga után itt is lehetőség van próbaidős klubtaggá válni, és kedvezőbb tarifán repülni, egyéb társadalmi munkáért cserébe.

Vissza az oldal tetejére

Hol zajlik a kiképzés?

Alapvetően Dunakeszin van a kiképzés, a klubházunkban jó időben még aludni is lehet.

Vissza az oldal tetejére

Ki vezeti a kiképzést?

Természetesen mi, az Opitz Nándor Repülőklub. Már 1929 óta foglalkozunk a repüléssel, több vitorlázógépünk is van, ezen kívül két motoros repülőgépet is fenntartunk vontatásra, valamint motoros kiképzésre. Az oktatást a Magyar Repülő Szövetség felügyeli, oktatóink mindegyike rendelkezik a szükséges vizsgákkal és tapasztalattal, amivel téged is be tudnak vezetni a repülés varázslatos világába.

Vissza az oldal tetejére

Miért érdemes elkezdeni a vitorlázórepülést?

Ennek számtalan oka lehet:

  • van, aki már annak is örül, hogy egy motor nélküli repülővel a levegőben tud maradni
  • mások minél messzebbre, minél magasabbra, vagy éppen minél hosszabb ideig szeretnének repülni
  • vannak, akiket a gépek érdekelnek, a kiképzés, vagy éppen az, hogy karnyújtásnyira lehetnek a felhőktől
  • megint mások a barátaikat, rokonaikat akarják elvinni egy körre, hogy nekik is megmutassák a tudásukat
  • valakik a táborokat szeretik, amikor egy-két hétre elköltözünk egy másik repülőtérre, és igazi csapatként és barátokként élünk és repülünk
  • egy-két klubtagunk pedig a versenyzést szereti, mert szívesen összeméri tudását más klubok versenyzőivel

Kedves farkashegyi barátunk, Urbán Pisti videója a 2013-as nemzeti bajnokságról

Vissza az oldal tetejére

Mi van akkor, ha eláll a szél?

Minden repülőgép képes motor nélkül levegőben maradni, még az utasszállítók is. Amíg van sebessége, addig a gép előre siklik, hosszabb-rövidebb ideig. A vitorlázórepülők az emelkedő levegőt keresik (például a termikeket), hogy az elveszített magasságot visszaszerezhessék. Ezzel a módszerrel – még akkor is, ha ez fárasztó és kemény munka – több száz kilométert lehet megtenni, és a nap végén biztonságban vissza lehet érni a repülőtérre. Dunakesziről már ezer kilométeres távot is repültek!

Vissza az oldal tetejére

És mi történik akkor, ha egyszer csak nincs több termik?

Ez is előfordul, nem nagy ügy. Ekkor egy szép és kellően nagy mezőt keresünk, ahol le tudunk szállni. Ezt hívjuk terepre szállásnak. Ilyenkor a klubtagok egymásnak segítenek, és egy különleges utánfutóval mennek a repülőgépért, amit 10-30 perc alatt szétszerelünk, utána pedig hazaviszünk. Másnap reggel gyorsan összerakjuk a gépet, amivel ismét lehet repülni.

Vissza az oldal tetejére

Mennyi idős korig lehet repülni?

Igazából nincsen felső korhatár, mi is ismerünk kilencven éves pilótát, aki teljes biztonsággal repül. Amíg autót tudsz vezetni, addig repülni is tudsz. Ha az élet úgy hozza, szünetet is lehet tartani (például ha gyereked születik, vagy külföldön dolgozol, esetleg házat építesz), a repülést újra lehet kezdeni.

Vissza az oldal tetejére

Hogyan szálltok fel?

Két módszert használunk: vagy egy több száz lóerős csőrlő-aggregátorral húzzuk fel a gépeket, vagy egy másik repülővel húzzuk fel a vitorlázót. Ha csőrölünk, akkor egy 800 méter hosszú drótkötelet akasztunk a gép orrába, amivel 30-40 másodperc alatt 300 méter magasra lehet feljutni. Ez még a lifteknél is gyorsabb.

Vissza az oldal tetejére

Hogyan szálltok le?

A legtöbb vitorlázórepülőn van féklap, amivel a repülőgép merülősebességét lehet szabályozni, így mindenhová biztonságosan le lehet szállni. Ezen a videón meg tudod nézni a felszállást és a leszállást is.

Vissza az oldal tetejére

Milyen gyorsan repül egy vitorlázó repülőgép?

A legtöbb gép 80 és 250 km/h-s sebességre képes. Az öregebb gépek lassabban is tudnak repülni, a műrepülésre is alkalmas vitorlázógépek pedig akár 380 km/h-val is száguldanak!

Vissza az oldal tetejére

Milyen magasra tudnak repülni ezek a gépek?

Ez elsősorban az időjárástól függ, Magyarországon nyáron rendszerint 2500-3000 méterre lehet emelkedni. Különleges időjárási helyzetekben azonban 8-9000 méterre is fel tudunk emelkedni, igaz, ehhez már különleges tudás és felszerelés kell.

Vissza az oldal tetejére

Nagyjából mennyibe kerül egy éves repülés nálatok?

A legtöbb klubtagunk 100-150 000 forint között költ a repülésre évente, ez néha kevesebb, mint havi 10 000 forint. Aki persze többet repül, vagy versenyekre jár, ennél azért jóval többet is elkölt egy évben.

Vissza az oldal tetejére

Mikor kezdődik a kiképzés?

Az elméleti tanfolyam mindig télen kezdődik, amihez folyamatosan lehet csatlakozni. A gyakorlati repülés áprilisban indul, rendszerint hétvégi és ünnepnapokon repülünk. Ha esik, köd van, vagy nagyon erős a szél, akkor az iskolarepüléseket lehet, hogy el kell halasztani. A kiképzésre általában a rendelkezésre álló napok 90 százaléka tökéletesen alkalmas.

Vissza az oldal tetejére

Mettől meddig kell a repülőtéren lenni?

Üzemkezdettől a nap végi sorakozóig. Reggel fél kilenckor kezdünk, amire pontosan oda kell érnie mindenkinek, ugyanis a sikeres repülés az alapos földi előkészítéssel kezdődik. A repülőgépek mozgatásához is szükség van a segítségre, egyedül senki sem tud kipakolni a hangárból. Este addig vagyunk kinn, amíg az utolsó gép le nem száll, ezután bepakoljuk a hangárt. Néha már sötétben zárjuk a hangárajtókat. Különleges esetekben van arra is lehetőség, hogy valaki korábban hazamenjen, de ilyen esetek viszonylag ritkán fordulnak elő. Ha éppen rossz idő van, akkor sem kell otthon maradnod, a repülőtéren ugyanis mindig van valami tennivaló, a közösségért végzett munka pedig szerves része a vitorlázórepülésnek.

Vissza az oldal tetejére

Mit kell magammal hozni a repülőtérre?

Enni- és innivalót mindenképpen, a ruháidat pedig az időjárásnak megfelelően válaszd ki. Egy jó napszemüveg sem árt, és nagyon fontos a fehér sapka is, nehogy napszúrást kapj.

Vissza az oldal tetejére

Van biztosításotok?

Természetesen van, hiszen ezt a Nemzeti Közlekedési Hatóság is előírja számunkra. Minden repülőgépünk biztosítva van, ami kiterjed a géptörésekre is – de erre szerencsére nagyon ritkán van csak szükség.

Vissza az oldal tetejére

Hogyan lehet elkezdeni a kiképzést?

Egyesületünkben elsősorban csőrléses kiképzést végzünk, de lehetőség van vontatásos kiképzésre is, ami intenzívebb, gyorsabban lehet vele haladni, és akár hétköznap délutánonként is lehetséges a repülés. Először mindenképpen az elméleti tananyagból kell sikeres vizsgát tenni.

Vissza az oldal tetejére

Mennyi ideig tart a kiképzés?

Ez elsősorban attól függ, mennyi időt tudsz a repülőtéren tölteni. Az első egyedül repülésig nagyjából 10-13 üzemnapra van szükség, az első 55 felszállást viszonylag gyorsan le lehet tudni. Utána az időtartam-feladatok következnek, ezek már jobban függnek az időjárástól. Ahhoz, hogy megszerezd a szakszolgálati engedélyed, és utasokat is vihess, rendszerint másfél év szükséges.

Vissza az oldal tetejére

Hogyan zajlik az elméleti képzés?

Télen kezdünk, és március végén kell vizsgát tenni. Minden héten egyszer van óra, ami másfél-két órán keresztül tart. Ez a klubtagok számára ingyenes. Ha azonban nyár közepén szeretnél csatlakozni hozzánk az is megoldható, de erről érdeklődj személyesen az elérhetőségeinken!

Vissza az oldal tetejére

Mit kapok a kiképzésért befizetett pénzemért?

  • Alapos elméleti és gyakorlati felkészítést tapasztalt oktatónktól
  • Használhatod a klubunk összes eszközét is infrastruktúráját a repülőtéren
  • Próbaidős klubtagságot
  • Legalább 92 felszállást csőrlésből, a repülési idő korlátozása nélkül
  • A 92 felszállás feletti repüléseket kedvezményes, klubos tarifákon számoljuk el
  • Ennyi felszállással már magabiztosan tudsz majd csőrölni, és megfelelő jártasságot szerzel egy kétüléses gép vezetésében.

Vissza az oldal tetejére

Egyszerre kell befizetnem ezt a pénzt?

Természetesen nem, ahogyan haladsz előre a kiképzésben, úgy kell csak fizetned, így nem áll nálunk a pénzed. A pontos ütemezést mindig a vezető oktatóval kell megbeszélni.

Vissza az oldal tetejére

Ha megvan a szakszolgálati engedélyem, hogyan tudok továbblépni?

C-vizsga után automatikusan klubtaggá válsz, és használhatod a klub repülőgépeit. Jelenleg nyolc vitorlázógépünk van, de reményeink szerint hamarosan két újabb gépet is csatasorba tudunk állítani. Ha pedig megszerezted a szakszolgálati engedélyedet, csak rajtad múlik, milyen feladatokat repülsz. Továbbképzésedről klubunk edzője, és a sportcsapat gondoskodik.

Vissza az oldal tetejére