Repülőtábor, LHDK, 2020.07.18-2020.08.01.
Az utóbbi években divattá vált táborokat rendezni. Van karate, tenisz, sakk, taekwando, sőt az egészséges életmódhoz vega tábor is, amelyekre piaci alapon üzleti modellek is épülnek. Valamely közös tevékenységet kedvelők közösségét fogja össze, a közösségre vonatkozó rendszabályok szerint.
A vitorlázó repülők tábora sok-sok évtizedes múltra tekint vissza. Szabályrendszere folyamatosan csiszolódott, célja a pilótaképzés, csapatépítés, közösségformálás. A táborozás lehetőségét minden évben a kezdő képzés során már ismertetjük az új jelentkezőkkel, hogy a téli elméleti képzés alatt már motivációt nyerjenek az újfajta együttlétre, az új barátságok megkötésére. Ahogyan a két klub (Opitz; MSE) toborzása után az első elméleti oktatáson találkoztatok egymással kicsit idegenként méregettétek társaitokat, 14 éves kortól szinte 50 éves korig volt jelentkező, csak érdeklődésetek volt közös, a vitorlázórepülés.
És már itt elhangzott az első fő szabály! A VITORLÁZÓREPÜLÉS LEVELEZŐ TAGOZATON NEM VÉGEZHETŐ EL. 🙂 Sikeres elméleti vizsgátok után sajnos nem tudtuk időben a vírushelyzet miatt kezdeni az évet, valamint az egy Blanik erősen korlátozta a repüléseteket, de vigaszként ott volt a jelszó, „jövő héten meglesz”. És valóban, egyszer csak meglett. Klubunknak is nagy kihívás volt a két géppel történő oktatás, hiszen addig csak egy gépbe kellett rendszerességgel oktatót biztosítani. A két Blanik már két oktatóval képes volt rendszerességgel üzemnaponként közel 5 felszállást adni a képzés számára.
A tábor időpontját már az év első hónapjában pozícionálni kell, hiszen az oktatók és a táborozók többsége aktív dolgozó, így a munkahelyeiken már az év első felében jelezni kell a szabadságigényt. Sok-sok év tapasztalata szerint az időjárás július utolsó és augusztus első hetében szokott a legkedvezőbb lenni a képzésre…
És eljött a nagy nap július 17. péntek. Az első sátrasok már este megjelentek, a klubház szobái lassan feltöltődtek. Igaz 18-a szombat még nem volt hivatalos tábornap, de már a napirend szerint üzemeltünk. A napos szolgálat kijelölése nagy fontossággal bírt. Egyrészt a közös körlet rendben tartására szolgált, valamint a napi „FŐSZAKÁCS” balkezei 🙂 voltak. Ennek a szolgálatnak a fenntartása javasolt lenne a „tábormentes” időszakban is, hiszen igyekeztünk egy magasabb szintű tisztasági és rend igényességgel előállni a tábor alatt. A napos szolgálat viszont nem azt jelenti, hogy a mosatlan edényt, poharat, kávéscsészét….. nem kell elmosni. Ez a házirend szerint mindenkinek a saját kötelessége. A reggeli ½ 9 órás eligazítások előtt szinte mindig volt idő arra, hogy az aggregátor már a helyén álljon, az iskolagépek pedig kivontatásra készek legyenek (akkuk, gépkönyvek, ejtőernyők, stb ).
A napi első startok így viszonylag hamarabb el tudtak menni a szokásosnál. A négyszögben a kezdetekben a mozgás, gépkiszolgálás rendben volt, csak néha kerültek már elő a mobiltelefonok, amik elvonják a figyelmet a repüzemtől. A repülésbiztonság megköveteli az üzem minden résztvevőjétől a folyamatos, mindenre kiterjedő figyelmet. Az üzem alatt mindenkinek a négyszögben kell tartózkodnia. Egyrészt a rendelkezésre álló emberi erőforrás áttekinthető, valamint a CSAPAT egységét is erősíti. Az időmérő körül csak a repülésvezető, repügyeletes legyen jelen, főleg ha leányzó az időmérő 🙂 !!! A sok fecsegés, zsongás zavarja a szolgálatok figyelmét. Természetesen, ha csak kis létszámmal vagyunk, tudunk családiasabb jelleggel is üzemet tartani. A tábor vegyes jellege (kezdő, haladó, teljesítmény) lehetővé tette, hogy az esti 18 órás üzemzárás után is levegőben maradjanak azok, akik hosszabb időtartamokat, távokat repülnek, vagy akár hangárkörből is feladatok szülessenek.
Hosszú távon az üzemnapok komoly igénybevételt okoznak a szervezetnek. Sok kezdőnél láttam, hogy az étkezésükre nagyobb figyelmet kellene fordítani. Egy-két kakaós csiga, vagy müzli reggeli elfogyasztása nem elegendő a szervezetnek a napi tevékenységhez. Egy-egy növendéknél komoly elméleti felkészülési hiányosságot tapasztaltam a feladatrepülések előtt. Minden növendéktől elvárás, hogy a feladatának végrehajtási leírásával, elméletével tisztában legyen. Ehhez a tervezések, kiértékelések segítséget adnak, de egyéni felkészülést is igényelnek mindenkitől. A tervezés > végrehajtás > kiértékelés folyamattól nem szabad eltérni. Azok, akik tavaly télen kezdték az elméleti képzésüket és folyamatosan kijártak az üzemnapokra, részt vettek a táborban, megtapasztalhatták saját eredményeiken a gyors előrelépést, fejlődést.
EREDMÉNYEK:
Felszállások száma: 694
Repült idő: 106 óra és 57 perc
„A” vizsgát tett
EKLER KRISTÓF
„B” vizsgát tett
ALBERT IVÁN
RAMBÁCS ADRIENN
CANTWELL ÁKOS
KOZMA GÁBOR
BATTYÁNYI MÁRTON
SZEMEREI MÁRTON
NAGY TAMÁS
KOVÁCS ÁRON
„C” vizsgát tett
BEREGNYEI BALÁZS
ALBERT IVÁN
KOZMA GÁBOR
„SPL”
NAGY SÁNDOR
TRÖNNBERG KRISZTIÁN
„D¹”
5 óra KŐSZEGI BALÁZS
„D” Ezüst koszorú
SZAUER NÁNDOR
Blanik típusvizsgát tett
KÉRI TAMÁS
K7 típusvizsgát tett
FÖLKER ALEXA
ALBERT IVÁN
K8 típusvizsgát tett
NAGY SÁNDOR
NYITRAI BENCE
Az eredmények természetesen nem lettek volna elérhetők az oktatók áldozatos munkája nélkül.
Oktatóink a táborban:
BALÁZS GYÖRGY
BREZNAI JÁNOS
DOBRÁNSKY PÉTER
FÉNYI ISTVÁN
GYÖNGYÖSI ANDRÁS
JENEI ZOLTÁN
KORMOS ISTVÁN
PÓKA LÁSZLÓ
RÓNAI PÉTER
TÓTH GÉZA
UJJ TIBOR
VÁMOSI MIKÓS
Közületek sokan, a tél kezdetétől a teljesítmény repülők csoportjában folytatja az elméleti továbbképzését. Az első előadás keretében egy workshop-ot szeretnék tartani, amely témája a Repülő-táborok jelentősége a klubok életében. Köszönöm minden oktatónak, akik részt vettek a képzésben, köszönöm minden tábor lakónak, és naponta kijáró „kirándulónak” a munkáját. Nélkületek ez nem jött volna létre.
CSAPAT LETTETEK!
Breznai János