Köszönöm mindenkinek a sok gratulációt nagyon jól esik, ha az embert a sporttársai ilyen mértékben figyelemmel követik és elismerik!

Itt is mindenféleképpen ki kell emelnem Balázs Gyuri és Gyöngyösi Andris segítségét nélkülük eszembe se jutott volna, hogy most lesz lehetőség hullámra!

Most jöhetnek a nap tapasztalatai.

Reggel tiszta kék égbolt, és egy közepesen erős szélre értünk ki a reptérre. Gyors gépösszerakás után korán 9 órakor már cumulusok voltak, sajnos nem a szélre merőlegesen sorba rendeződve hanem vele párhuzamosan jó hosszú felhőút alakult ki északnyugat-délkelet irányba. Ezt összegezve illetve a tényt, hogy egy esetről hallottam, hogy termikes időben valaki hullámot repült. Úgy éreztem, hogy a mai nap nem az én napom lesz. Balázs Gyurinak sikerült meggyőznie, hogy várni kell és majd jó lesz. Szerencsére bíztunk benne!

11 órakor egy gomoly hullámra lettünk figyelmesek Budapest felett, közben elkezdtek az addig megjelent felhők szétesni és a következők már szélre merőlegesen rendeződtek. Itt az idő! Szerencsére minden készen állt kihúztuk a gépeket Andrisék a Blanikkal és én "NK" farokjelű ASW-15 -el. Eközben Gyuri egy Falkéval felszállt kitapogatni mi is a helyzet. Közvetlen felszállás előtt szálltak ők le a Falkéval úgy, hogy igazából nem sikerült bele kerülniük a hullámba, szerencsémre itt már nem mérlegeltem, hogy jó ötlet-e felvontatni.

A vontatás hasonlóan indult mint amit mondtak róla. Szinte közvetlenül elindulás után elemelkedtem talán még a szárnyvéget is fogták kis túlzással. Ezt követően jött egy pár bizonytalan másodperc, amikor még a vontató gép nem volt levegőben és a lökéses szélben nem voltam biztos, hogy nem esek vissza és adok egy pofont a gépnek. Furcsa érzés volt látni, hogy mennyire nem haladunk, de már mind a ketten levegőben vagyunk. A fő pálya végén van egy facsoport, balszerencsére a turbulenciája is ott volt, ezen kívül a vontatás csak egy szeles vontatás volt.

Leoldás nem a megszokott történet szerint ment. Vártam ameddig a rázós részből beleérünk a hullámba és kisimul a levegő, ez sajnos nem történt meg. Úgy gondolom mivel termikes volt az idő és a leoldásom is igazából egy gomoly közvetlen közelébe történt ezért nem volt olyan sima.

Miután leoldottam befordultam a gomoly alá gyakorlatilag felhő alapra ott már volt emelés majd felhúztam széllel szembe és ott is emelt. Ezen a ponton nagyon nehéz volt eldönteni, hogy a Pilis hullámterébe kerültem bele vagy a gomoly hullámba. A következő volt az ötletem, ha eltávolodok a gomolytól és emel akkor az csak a rendes hullám lehet. Szerencsére ahogy távolodtam az emelés megmaradt és itt simult ki elsőnek. Visszagondolva valószínűleg a termiknek sokat segített, hogy a hullám felmenő ágában volt, így nem volt véletlen az eset.

Miközben itt emelkedtem aközben szálltak fel Andrisék sajnos ők máshol és alacsonyabban oldottak, így nekik nem sikerült kiemelkedni.

Amint felértem a felhők fölé az összezáródó alacsony felhőzeten lyukat ütő hullámterek tökéletesen kirajzolták hol vannak az emelőterek. Itt muszáj megemlíteni, hogy Dunakeszi hullám légterén kívül rengeteg helyen néhol jobban kinéző szebb lencsefelhővel rendelkező emelő terek jelentek meg. Miután biztosra vettem, hogy egyedül maradtam neki indultam a Börzsöny 2. hullámának az emelő tere irányába. Tökéletesen látszott hol van gomolyok szintjén luk volt feljebb lencse kezdemény látszott. Itt már az első emelkedés tapasztalatával sokkal precízebben szélre merőlegesen sikerült ingázni. Amikor elkezdett elgyengülni jött elő, hogy ehhez az embernek végtelen türelem kell.

Ha az ottani pozíciómat összegezni szeretném, gyengülő hullám ingák óta alig plusz tű, fárasztóan precízen kellett a gépet vezetni ahhoz, hogy éppen csak emelkedjek, a Börzsöny első lépcsője jobban nézett ki mint amiben éppen akkor voltam, de tudtam, hogy az arany magasság a magas oldás miatt talán megvan talán nincs, nem tudtam mi tévő legyek. Ebben a helyzetben nem tudom, hogy jó döntést hoztam-e, de addig maradtam még tudtam. Majd kicsit több tapasztalattal visszatekintve lehet mást mondanék erre a helyzetre.

Miután csak süllyedtem utána átmentem a légtér északi részére ott próbálkoztam emelkedni, de ott nagyon látványos volt, hogy ekkora szélben milyen gyorsan mozognak a légtömegek. A második hullámban egy kiszáradó tendencia volt, itt a végén bekúszott fölém talán a front felhőzete és egy nedves légtömeg ezzel együtt a hullám is elgyengült majd szinte teljesen megszűnt ez a szél forgásából adódott valószínűleg.

Ami a magasságokat illeti 1800m-en oldottam Cumulus felhő alapon, legmagasabb pontom a Börzsöny 2. terében volt 4800m magasan. Így elég szűken de talán megvan a 3000m magasság nyerés.

Érseki Áron